Kde začít podnikat: strategie

Rozhodli jste se založit vlastní firmu, ale zatím máte v hlavě jen nápad. Podívejme se, jak tuto myšlenku proměnit v akční program.

Strategie společnosti je obecný, generální plán. Odpovídá na otázky:

  1.  Co budu vytvářet? V čem bude moje podnikání spočívat?
  2.  Pro koho to dělám? Jak mohu zlepšit život těchto lidí?
  3.  Proč bych se mohl stát konkurentem? Jaká je jedinečnost mé nabídky?
  4.  Jaký je potenciál mého podnikání? Jaké jsou hrozby a možnosti? Jak budu postupovat, když se výrazně změní obchodní podmínky?
  5.  Jaké výsledky chci za pár let dosáhnout?
Zvažte strategii společnosti na příkladu internetového obchodu s čokoládou. Řekněme, že jste se rozhodli prodávat sladkosti online. Myšlenka je odsouzena k úspěchu, protože všichni na světě milují čokoládu, myslíte si. Je to tak a jak přesně skvělý nápad realizovat?
1. Prozkoumejte trh

Než začnete podnikat, musíte pochopit, zda má potenciál. Prozkoumejte poptávku a nabídku.

Pokud je zboží nebo služba v poptávce, poptávka po nich roste, má smysl vstoupit na tento trh.

Na druhou stranu, pokud existuje mnoho nabídek na tomto trhu a každým dnem se zvětšuje-to znamená, že konkurence je vysoká. Všichni pracují na pokraji ziskovosti, zisk je obtížné získat.

Prodej čokolády a obecně sladkostí se rok od roku prakticky nemění. Přitom stále více lidí nakupuje přes internet a on-line prodeje rostou obřím tempem. Potenciál je.

Specializovaných online obchodů s cukrovinkami je ve vašem městě jen pět. To znamená, že svůj podíl můžete získat zpět a ziskovost je pravděpodobně ještě přijatelná.

Ale konkurence máte mnohem víc: to je také cukrárny, obchody s dárky, supermarkety, a tazke soukromé mistry, kteří dělají sladkosti na zakázku. Chcete-li zaujmout své místo mezi nimi, musíte nabídnout něco nového a neobvyklého.

2. Vyberte si své zákazníky

Mezi mnoha potenciálními kupci musíte vybrat své cílové publikum a zaměřit se právě na něj. Nepokoušejte se oslovit všechny. Najděte ty, jejichž potřeby nebo touhy současní prodejci ještě nesplnili, a zaměřte se na ně.

Vnímejte svého potenciálního klienta. Jakou jeho potřebu můžete realizovat? Jak si tito lidé myslí? Kde nakupovat? Jaké mají vlastnosti charakteru a chování?

Cukrářů, kteří milují čokoládu, je hodně-vlastně všichni lidé od 1 roku do 99 let. Mezi nimi 40% - mladí a středního věku lidé, aktivní uživatelé internetu: oceňují to pro rychlost a pohodlí nakupování. Internet se navíc běžně používá i pro zábavu.

Mezi celým internetovým publikem lze zařadit samostatnou skupinu. Jsou to lidé, kteří chtějí vyniknout, rádi dávají nestandardní dárky, na jejichž tvorbu vynaložili své síly a kreativitu. Předpokládejme, že tvoří 20% uživatelů internetu. Právě tito lidé se stanou vaším cílovým publikem.

3. Formulujte návrh

Chcete-li vyniknout mezi konkurenty a co nejvíce uspokojit potřeby vašeho cílového publika, formulujte jedinečnou obchodní nabídku (UTP).

Zamyslete se nad tím, jak ho můžete realizovat: sami nebo s pomocí dodavatelů nebo obchodních partnerů.

Například budete vařit čokoládu podle jedinečných receptů vaší babičky, která s pomocí přírodních barviv zbarvuje a přidává neobvyklé přísady: hřebíček, rakytník, mrkev, červenou papriku.

Současně svým mladým zákazníkům, kteří milují kreativitu a zábavu, nabídnete nejen koupit hotovou čokoládu, ale stát se jejím spoluautorem: vybrat si kresbu, barvu, chuť a balení. Za tímto účelem vytvoříte na svých stránkách speciální designér.

V první fázi předpokládejme, že můžete sami vyrábět takovou čokoládu, a když se objem objednávek zvýší, přilákáte malou soukromou továrnu.

4. Zhodnoťte potenciál

Zhodnoťte vyhlídky svého vývoje na trhu. K tomu lze použít SWOT analýzu.

Tato metoda pomáhá identifikovat silné vnitřní stránky projektu (strengths), slabé vnitřní stránky projektu (weakness), potenciální vnější/tržní příležitosti (opportunities) a potenciální vnější/tržní hrozby (threats) — rizika, která mohou ovlivnit vývoj společnosti.

Příklad SWOT analýzy

Silné stránky:
  •  Nákup online na jedno kliknutí
  •  Možnost navrhnout vlastní objednávku
  •  Originální produkty
  •  Vysoce kvalitní zboží
  •  Široký sortiment
  •  24hodinová expresní dodávka ve stejný den
  •  Vývoj mobilní aplikace přilákat publikum

Slabá stránka:
  •  Nedostatek zkušeností s organizováním vlastní výroby
  •  Nedostatek finančních prostředků na vývoj mobilní aplikace v první fázi

Potenciální možnosti:
  •  Otevření fyzického prodejního místa-čokoláda
  •  Rozšíření sortimentu na úkor jiných originálních sladkostí kromě čokolády
  •  Vytvoření stálé klientely, která může nabídnout nové možnosti a bonusové programy
  •  Spotřebitelé jsou ochotni používat mobilní aplikace pro nákupy, takže projekt bude schopen přilákat další prodejní kanál

Potenciální hrozby:
  •  Konkurenční trh
  •  Spotřebitelé v první fázi-pouze ti, kteří nakupují online
  •  Posílení pozic konkurentů
  •  Další státní kontrola kvality výrobků
  •  Nespolehlivý výrobce a hrozba zveřejnění receptu konkurentům
  •  Špatná ekonomická situace ve městě, byrokracie

Stejnou metodou lze studovat jednotlivého konkurenta nebo trh jako celek.

Poté, co jste sestavili takovou tabulku, vyvozujte závěry: jak reagovat na hrozby, pracovat s nedostatky a co nejvíce využít všech příležitostí, spoléhat se na silné stránky vašeho produktu.

Soutěžící mohou také jít na internet a nabídnout originální čokoládu. Měli byste připravit odpověď na tyto akce: řekněme, vytvořit ještě více uživatelsky přívětivé mobilní aplikace pro zákazníky a rozšířit sortiment. Jejich slabé stránky, například práce pouze online, mohou být časem posíleny-jít offline. Nejprve můžete spolupracovat s partnery a pak otevřít vlastní prodejní místo-čokoládu.

5. Určete strategii propagace

Vyhodnoťte, jak přesně propagují své produkty nebo služby vaši konkurenti, jaké kanály používají a kolik peněz utratí za reklamu.

Promyšlená strategie propagace společnosti vám umožní využít rozpočet co nejefektivněji. Například, pokud je na trhu velmi mnoho konkurentů a váš rozpočet je malý, je lepší, abyste nemuseli utrácet hodně na reklamu, ale rozšířit partnerství.

Vzhledem k tomu, že prodáváte online, hlavní reklamní podpora stojí za to soustředit se na internetu. Větší návratnost při menších investicích může poskytnout účast vaší společnosti na mistrovských třídách, akciích a Partnerství pro výměnu.

6. Formulujte obchodní cíl

Buďte odvážnější, ale zůstaňte realističtí. Určete konkrétní čísla podle objemu prodeje, počtu zákazníků, území. Nastavte si horní lištu, na kterou se budete snažit.

Řekněme, že si můžete dát za rok cíl prodávat 2500 dlaždic měsíčně ve vašem městě, polovinu kupujících, aby se jejich stálí zákazníci, nabízejí 5 možností výplní a 3 možnosti tvarů.

Za tři roky plánujete rozšířit sortiment na 10 náplní a 5 formulářů, rozšířit dodávky do celé oblasti a přinést loajalitu kupujících na 80%. Takže očekáváte, že budete mít podíl 35% z online prodeje čokolády ve městě.

A po pěti letech máte v úmyslu otevřít síť čokoládoven v oblasti, prodávat franšízu, posílat své zboží po celé zemi a přinést tržby na 10 000 dlaždic denně.

Poté, co jste sestavili strategii rozvoje podnikání, pokračujte v psaní podrobného podnikatelského plánu.